loading...
مجله ی علمی
آرش رمضان زاده بازدید : 91 دوشنبه 02 بهمن 1391 نظرات (0)

روزی در مدرسه کیف معلمی را دزدیدند . براساس شواهد بدست آمده ، پنج نفر به نام های A ، B، C، D، و E متهم می شوند . این پنج نفر چنین می گویند : A: من کیفی بر نداشتم من هیچ وقت دزدی نکرده ام. کار D بود .

B: من کیفی برنداشتم . پدرم خیلی ثروتمند است و من خودم کیف دارم . E میداند دزد کیست.

C : من کیفی برنداشتم من قبل از شروع سال تحصیلی E را نمی شناختم . کار D بود .

D : من این کار را نکردم . کار E بود . A دروغ می گوید که من کیف را دزدیده ام .

E : من کیفی را برنداشتم . B کیف را برداشت . C حرف من را تایید می کند ، چون سالهاست مرا می شناسد.

بعدا اولیای مدرسه با تطمیع توانستند از این پنج نفر اعتراف بگیرند که هر یک از آنها دو جمله راست و یک جمله دروغ گفته است . چه کسی کیف را دزدیده است ؟

آرش رمضان زاده بازدید : 74 دوشنبه 02 بهمن 1391 نظرات (0)

دو مرد نسبت به هم، دایی وخواهر زاده اند. یعنی اولی دایی دومی و خواهر زاده اوست، دومی نیز دائی اولی و خواهرزاده وی می باشد. چطور چنین چیزی ممكن است؟ برای دیدن پاسخ ماوس را از اینجا به سمت پایین بکشید(جواب همرنگ زمینه صفحه است) هر چند كه این نوع خویشاوندی به ندرت اتفاق می افتد، ولی غیر ممكن نیست. دو مرد را در نظر می گیریم كه زنشان فوت كرده وهر كدام یك دختر دارند. اولی دختر دومی را به عقد خود در می آورد و دومی نیز دختر اولی را به زنی می گیرد و آن دو پدر زن یكدیگر و در عین حال داماد هم محسوب می شوند. هر كدام از آنها صاحب پسری می شوند. اگر كمی فكر كنیم، متوجه خواهیم شد كه هر یك از این دو پسر نسبت به دیگری هم دایی محسوب می شوند و هم خواهر زاده

آرش رمضان زاده بازدید : 79 دوشنبه 02 بهمن 1391 نظرات (0)

سوال:

 

10 تا جعبه قند داریم. هر جعبه از 1000 حبه قند تشکیل شده. وزن هر حبه قند 10 گرمه.

این وضعیت تو همه جعبه ها همین طوریه ولی فقط یکی از جعبه ها حبه هایی با وزن 9 گرم داره.

یه ترازو داریم که یه بار مصرفه.

یعنی فقط میشه یه بار با اون وزن کرد و بعد از اون دیگه از کار می افته.

می خوایم با استفاده از این ترازو و تنها با یک بار وزن بفهمیم کدوم جعبه وزن کمتری داره.

حالا چیکار کنیم؟

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

مطمئني ميخواي جواب رو ببيني؟

باور كن جواب داره ؟

.

.

.

.

.

.

.

.

.

يعني تسليم شدي

.

.

.

.

.

.

. پس ببین ابتدا جعبه ها را شماره گذاری می کنیم : جعبه 1 و جعبه 2 و جعبه 3 و جعبه 4 و ..... تا جعبه شماره 10 سپس از هر جعبه به تعداد شماره جعبه ، حبه قند برمی داریم ، مثلا از جعبه اول یک حبه قند و از جعبه دوم 2 حبه قند و از جعبه سوم 3 حبه قند و ....... جمعا 55 حبه قند می شود، قاعدتا به وزن 550 گرم سپس این مجموعه را با ترازو وزن می کنیم. فکر کنم دیگه بقیش واضح باشه هر مقدار گرمی که از 550 گرم کمتر باشد برابر با شماره جعبه ای است که حاوی حبه قند های 9 گرمی می باشد. دیدی گفتم جواب داره ..!!!! هی عجله کردی!!! مطمئنم اگه یه کم روش فکر می کردی تو هم به راه حل مسئله پی می بردی:

آرش رمضان زاده بازدید : 143 شنبه 30 دی 1391 نظرات (0)

ارشمیدس ( 212 - 287 پیش از میلاد )

اهل سیرا کوس جزیره ای در سیسیل جسمی که کاملا در یک سیال ( مایع یا گاز ) غوطه ور است به اندازه ی وزن سیال هم حجمش ( یا وزن مایع جا به جا شده ) از وزنش کم می شود .

اصل ارشمیدس توضیح می دهد که چرا اشیا شناورند . اگر چگالی یک شی کمتر از چگالی سیالی باشد که آن را احاطه می کند ( یعنی وزنی کمتر از سیال هم حجمش ) آن شی در آن سیال شناور خواهد شد . زیرا کاهش ظاهری وزن آن بیشتر از وزن آن در هوا خواهد بود . اما اگر چگالی آن بیشتر از سیال باشد کاهش ظاهری وزن کم تر از وزن آن در هوا خواهد بود و بنابراین در آن فرود میرود . در واقع اشیا ء تا جایی در مایع فرو میروند که توسط میزان مایع معادل وزنشان به بالا هل داده شوند ؛ مگر اینکه چگال تر از مایع باشند که در این صورت فرو می روند .

ارشمیدس محاسبه کرد نیرویی رو به بالا اشیاء شناور را حمایت می کند که خاصیت شناوری نام دارد و برابر وزن مایعی است که جابجا میگردد. مثال : ظرفی پر از آب بیاورید و در آن دو توپ متفاوت پینگ پنگ و گلف را قرار دهید. چون چگالی آب ( وزن در واحد حجم ) بیشتر از چگالی توپ پینگ پنگ است توپ بالای آب قرار میگیرد . توپ گلف غرق میشود چون چگالی آب کمتر از چگالی توپ گلف است .


پادشاه از ارشمیدس خواست در مورد تاج جدیدش نظر بدهد که آیا از طلای خالص ساخته شده یا خیر. روزی ارشمیدس در حمام در خصوص این مسئله به اندیشه پرداخت . او به دو موضوع پی برد اول آنکه هنگام ورود به خزینه ی حمام سطح آب بالا آمد . دوم اینکه پس از وارد شدن در آب احساس کرد سبک تر شده است . ذهن هوشمند او این دو مشاهده را به هم ارتباط داد . او احساس سبکی میکرد زیرا بدنش جای آب را گرفته بود . هر چه بدنش بیشتر جای آب را می گرفت احساس میکرد سبک تر شده است . وی پاسخ پادشاه را یافته بود . اگر تاج حاوی نقره باشد در مقایسه با وزن هم حجمش از طلای خالص ؛ فضای بیشتری را میگیرد ؛ زیرا چگالی نقره از چگالی طلا کم تر است . اگر چه وزن تاج ساخته شده از طلای خالص و یا آلیاژ طلا و نقره در هوا یکسان است ؛ اما وزن تاج ساخته شده از آلیاژ طلا و نقره از وزن تاج ساخته شده از طلای خالص در آب کمتر است . زیرا کاهش وزن آن در آب بیشتر است . اگر تاج از طلای خالص ساخته شده بود آن گاه هر دو هم وزن می بودند . ارشمیدس چنان از این کشف شادمان شد که از حمام بیرون پرید و در حالی که فریاد میزد یافتم برهنه به وسط خیابان دوید . آزمایش نشان داد که جنس تاج آمیخته ی طلا با نقره است . ( نقره سبک تر و کم چگال تر از طلاست پس یک تاج نقره با وزنی مشابه ؛ حجم بیشتری داشته و آب بیشتری را بیرون می ریزد )

 

 

آرش رمضان زاده بازدید : 163 شنبه 30 دی 1391 نظرات (0)

نخاع درون ستون مهره‌ها از پیاز مغز تا کنار پایینی اولین مهره کمری امتداد دارد و مغز را به دستگاه عصبی محیطی متصل می‌کند. نخاع در کودکان بلند تر بوده و تا کنار بالایی سومین مهره کمری امتداد دارد. نخاع علاوه بر انتقال اطلاعات حسی به مغز و پیام‌های عصبی به ماهیچه‌ها، مرکز برخی از انعکاس‌های بدن است. انعکاس، پاسخ ناگهانی و غیر ارادی ماهیچه‌ها در پاسخ به محرک‌هاست.

۳۱ جفت عصب نخاعی به نخاع متصل است. هر عصب شامل یک ریشهٔ پشتی و یک ریشهٔ شکمی است. ریشه‌های پشتی محتوی نورون‌های حسی‌اند که اطلاعات را از گیرنده‌های حسی به دستگاه عصبی مرکزی انتقال می‌دهند.

ریشه‌های شکمی محتوی نورون‌های حرکتی اند که پاسخ حرکتی را از دستگاه عصبی مرکزی به ماهیچه‌ها و غده‌ها منتقل می‌کنند. در برش عرضی نخاع دو بخش دیده می‌شود: بخشی در وسط که از جنس مادهٔ خاکستری است و شامل جسم سلولی نورون‌هاست، و بخشی از جنس مادهٔ سفید که محتوی آکسون و دندریت نورون‌هاست و بخش خاکستری را دربر گرفته‌است.

همچنین در بخش خاکستری نخاع، نورون‌های رابط وجود دارند که باعث ارتباط نورون‌ها با یک‌دیگر می‌شوند.

تعداد صفحات : 6

درباره ما
امید وارم لذت کاقی را از این وبلاگ ببرید نظر هم یادتون نره
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 61
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 40
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 87
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 125
  • بازدید ماه : 103
  • بازدید سال : 1,279
  • بازدید کلی : 14,460
  • کدهای اختصاصی

    ابزار وبمستر

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    ابزار رایگان وبلاگ